Maseno Food for life - ett Rotary Global Grant projekt

onsdag 1 december 2021

Christian Juul

I Kenya kämpar många människor ständigt för sin överlevnad.

Under 2022 och första kvartalet 2023 bedriver vi ett utbildningsprojekt med fokus på undernärda barn i Masenodistriktet i västra Kenya. Vi genomför insatser inom jordbruk, hälsovård och nutrition. Total budget drygt U$30000.

Familjer med undernärda barn får utbildning inom ny jordbruksteknologi med kvävesparande växter, kompost och djurspillning för ökad bördighet, introduktion av näringsrika grödor och träd mot jorderosion.
Det är ett Global Grant projekt med finansiering från Rotary International / TRF med hjälp av distrikt 2350 och 2340 samt U-fonden, "crowdfunding", Gustaf Rudbergs fond / Stockholm Sergel Rotaryklubb samt Goleta Noontime Rotary Club, Santa Barbera, California och Maseno Rotary Club, Kenya.

I Kenya kämpar många människor ständigt för sin överlevnad. Många familjer består bara av en mamma med barn. Vissa familjer består enbart av barn, där det äldsta tar hand om sina yngre syskon.

I projektet får familjer med undernärda barn utbildning inom ny jordbruksteknologi med kvävesparande växter, kompost och djurspillning för ökad bördighet, introduktion av näringsrika grödor och träd mot jorderosion.

Genom mjölkgetter och hybridhöns får barnen mjölk och ägg.

Familjerna får utbildning i hälsovård, ex hygien, amning, malaria, socker-saltlösning vid diarré. Eftersom de sällan har råd med sjukvård är förebyggande åtgärder viktiga. Barnen vägs regelbundet och vaccineras.

Projektbeskrivningen kan du läsa i Approved Global Grant Record 2111202

Global Grant projektet föregicks av ett pilotprojekt under 2021. Klicka här för slutrapporten.

På sikt planerar vi att utvidga arbetet till nya byar. Med Din hjälp kan vi uppnå den egeninsats som krävs. Sätt in ditt bidrag på BG 5051-8489, Kenya.

Du är välkommen att kontakta

Charlotte Almkvist, projektledare, calmkvist@hotmail.com
Christian Juul, kassaförvaltare, juul.christian@gmail.com