Stockholm City Rotaryklubb

Intresserad av Rotary?

Har du tid och möjlighet att stödja Rotarys verksamhet så får du hos oss en personlig kontakt och veckovisa möten med lärande föredrag och med projekt som kan bidra till din utveckling på olika sätt.

Skriv några rader om dej och dina intresse samt vad du kan tänkas stödja Rotaryklubben med.

Vi vill bjuda in dej till våra möten för att du skall få möjlighet att lära kännaklubben och Rotarys verksamhet.

Välkommen att mejla oss: stockholm-city@rotary.se

Bellman och Par Bricole

Par Bricole är ett riktigt gammalt ordenssällskap som bildades redan 1779. Ordern har sina möten i den egna fastigheten på Urvädersgränd. och dess föregångare var det s k Fyllesällskapet. Bellman var mycket engagerad vid bildandet av Par Bricole och mycket av dess verksamhet bygger på hans kunskaper från andra ordenssällskap han var medlem i.

Staffan Larsson och Mats Bergqvist gjorde en mycket trevlig framställning på ett tisdagsmöte där Mats sjöng några av Bellmans epistlar à capella varvat med Staffans berättelse om Par Bricole och Bellman. Namnet Par Bricole betyder ”av en tillfällighet” och sällskapets deviser är bl a vänskap, förtroende, måttlighet och munterhet. Viktigt för orden är att bevara det svenska kulturarvet.

Bellman fick en mycket god utbildning av privatlärare och pratade sex språk. Han skrev runt 3 000 skrifter, ett otal psalmer och epistlar. Att handskas med pengar var inte hans styrka. Ett av hans många jobb var som ämbetsman på Riksbanken men fick sluta när det visade sig att han hade svårt att se skillnaden på bankens pengar och de egna.

En svenska uppfinning -Ladda TV:ns fjärrkontroll med solceller

Text och foto Margareta Redlund Laninge

Användningsområdena för självladdande produkter med solceller har utvecklats markant speciellt på konsumentsidan. Vi är vana att se solceller på tak och som belysning i trädgårdar. Men nya användningsområden är på gång såsom tangentbord, hörlurar, fjärrkontroller, skyltar, brandvarnare med mer

Vid ett januarimöte gav Peder Berentsen, Berentsen Future, en spännande skildring över möjligheten att använda solceller i en rad helt nya produktområden. Solceller kanske är ett missvisande namn, det handlar egentligen om ljusceller. Det behövs ingen sol för att ladda batterier, det räcker med det ljus som finns inomhus.

Fjärrkontroller är en stor produkt. Med 4 miljarder TV-apparater världen över kan oändligt många batterier sparas genom att byta de batteridrivna fjärrkontrollerna till solcellsdrivna.

Ett världsledande företag för tillverkning av solceller för konsumentprodukter är svenska Exeger.

Företaget har en fabrik vid KTH i Stockholm med en kapacitet på 250 000 m² solcellsyta per år och nu byggs en i Kista med en kapacitet på 2,5 miljoner m².

Produktnamnet för företagets solceller är Powerfoyle och solcellerna kan göras i olika mönster och utförande för att integreras i produkten.

Peder Berentsen nämnde flera applikationer där produktens knappar utgörs av solceller till exempel för läsplattor och sensorer. Mobiltelefoner är inte lämpade att drivas med solceller eftersom mobilerna kräver för mycket energi.

Ny medlem i klubben

Wilhelm Osterman ny klubbmedlem

Presidentens ställföreträdare, Agneta Söderlund, hade glädjen att benåla en ny klubbmedlem. Det är Wilhelm Osterman, som föreslagits av Christian Juul. Wilhelm är väl bekant med Rotary eftersom hans far var Rotarian och Wilhelm bär fortfarande faders Rotarynål.

Wilhelm Osterman föddes i Viskafors utanför Borås, gick åtta år på Lundsbergs internatskola och var tre år i flottan. Sedan väntade USA med studier vid University of Southern California följt av ett cirka 50 år långt yrkesliv i Los Angeles där han byggde upp ett företag för service av swimmingpooler.

Nu bor han sedan några år tillbaka på Östermalm med hustru Eva. Sonen, som är född och uppvuxen i Los Angeles, bor kvar i USA med sin familj i Texas.

Text och foto Margareta Redlund Laninge

Solvatten

Solens UV - strålning renar vatten

Det var ett stort ögonblick för David Wadström och hans hustru Petra Wadström när de fick träffa Barack Obama vid hans besök i Sverige för ett par år sedan . Tillsammans med andra företag var paret utvalda att berätta om sitt företag Solvatten och Barack Obama lyssnade intresserat. Idag saknar mellan en och två miljarder människor rent vatten. Det tog paret Wadström fasta på och utvecklade för 15 år sedan Solvatten. Det är en uppfinning som renar vatten med hjälp av solenergi. Det förorenade vattnet hälls i en tioliters behållare, exponeras för sol i två timmar eller mer varefter vattnet är fritt från bakterier som orsakar diarrésjukdomar som dysenteri och kolera. Reningen sker utan kemikalier, bara solens UV-strålar. David Wadström höll ett föredrag för Stockholm City om uppfinningen som är helsvensk och även behållarna tillverkas i Sverige. - Vi samarbetar med företag, insamlingsstiftelser och hjälporganisationer som Childfund, Plan och UNHCR, berättade han. Staffan Larsson informerade om att även Stockholm City kommer att bidra med en slant till verksamheten. Så här ser behållaren ut utfälld. Den är av plast och rymmer tio liter vatten, berättade David Wadström.