Varuhusens uppgång och fall

söndag 17 september 2023

Margareta Redlund Laninge

Under åren 1930 till 1975 var varuhusens storhetstid i Sverige med NK som flaggskepp. Då fanns en rad varuhus som EPA, Tempo, Sidenhuset, Mea, Konsum och Leja. Göran Sachs gav klubben en intressant skildring av varuhusens uppgång och fall vid ett klubbmöte. Han har sedan barnsben levt med varuhus alltsedan hans farfar Josef Sachs startade NK 1915.

Idag äger allt färre företag allt fler varuhus. Nya kundgrupper har bildats med annorlunda köpbeteende. Ny teknik och e-handel medför att kunderna gör jobbet själva, vilket förändrat förutsättningarna för handeln radikalt.

Bild: Carl Rydberg - https://www.foretagskallan.se/foretagskallan-nyheter/lektionsmaterial/epa-ett-varuhus-alla-2/