Stipendier till UF-företag

torsdag 22 juni 2023

Margareta Redlund Laning

Det var fullt av studenter på avslutningsdagen i Blackebergs Gymnasiums stora hall.

Det var sång, musik, tal, Den Blomstetid, pris och stipendieutdelning, när Blackebergs Gymnasium hade avslutning för läsåret. Feststämningen var på topp, när sistaårseleverna samlades i stora hallen och Staffan Larsson var där för att dela ut stipendier från Stockholm City till fyra UF-företag.

Stockholm Citys projekt UF-företagen är delat i två delar. Dels ger Stockholm City under hösten ett diplom till de UF-företag som har en bra affärsplan och innan de startar verksamheten, dels delas ett stipendium ut på avslutningsdagen på 1000 kr vardera till de företag och som haft en bra verksamhet med gott ekonomiskt resultat.

UF-kommittén, som består av Kamilla Ferry, Staffan Larsson och Jan Nilsson, berättar att de bedömt företagens upplägg, genomförande, ekonomi, engagemang med mera. Deras affärsplaner och genomförande har generellt varit av hög kvalitet.

- Nästa läsår börjar i augusti och om klubben ska fortsätta stödja Blackebergs gymnasium så behöver vi medlemmar som vill bli rådgivare till UF-företag eller medverka i UF-kommittén, säger Jan Nilsson.

De UF-företag som mottog var sitt stipendium var Skorpan, Slava Ukraina, Handmade och Studentoverallen. Dessutom delades vattenflaskor ut med Rotarys logga och QR-kod som går direkt till Stockholm Citys hemsida.

UF-företaget Skorpan fick Stockholm Citys stipendium. Tara Larsson, Maja Balkandjiev, Emma Wessberg och Ebba Lindh var glada.