Intelligenta fåglar med sociala talanger

torsdag 18 maj 2023

Margareta Redlund Laninge

”Jag har bildat föreningen Skarvarnas vänner. Jag är fortfarande den enda medlemmen.”

Så inledde Georg Höglander sitt föredrag om fåglarnas beteende och kärleksliv. Skarvarna är inte bara fula. De skitar också ner öar i skärgården så att växtligheten dör. Men när de lämnar en ö för gott tar växtligheten fart och bli rena djungeln tack vare all guano.

Han berättade om fjällripan där honan uppvaktar hannen. När äggen är lagda sticker hon och överlämnar uppfostran av ungarna till hannen. Orrarna gör tvärtom. Efter orrspelet ger hannen sig i väg och honan får ta allt ansvar. Tornseglaren flyger under ett år en imponerande sträcka på fyra varv runt jorden, när de ger sig av till värmen i södra Afrika och tillbaka. Under åtta månader är de i luften kontinuerligt och under den tid äter de, dricker, sover och parar sig.

Det finns 300 fågelarter i Sverige och de är i allmänhet intelligenta och kan känna både sorg och glädje. Den monogama kajan har sociala talanger och ger presenter till sin partner i form av en pinne eller sten. Talgoxen kan känna av att när det är brist på mat lägger honan färre ägg. Gökhonan har en speciell talang. Hon lägger sina ägg i andra fåglars bo och lyckas få äggen att se ut som värdfamiljens ägg.

Under Georg Höglanders föredrag fick åhörarna stifta bekantskap med många olika fågelarter. (Foto Margareta Redlund Laninge)