Startade företag med 2 250 kr i riskkapital

fredag 10 februari 2023

Margareta Redlund Laninge

Stockholm City har under en längre tid stöttat ett antal UF-företag (Ung Företagsverksamhet) vid Blackebergs gymnasiums ekonomiklasser. Två av dessa företag besökte klubben häromsistens och berättade med ungdomlig entusiasm om sina affärsidéer. Verksamheten för Heat me Up går ut på att egentillverka vetekuddar av förnybart material för ömmande nackar. Med ett riskkapital på 2 250 kr var målet att sälja 50 vetekuddar, ett mål som uppnåddes redan vid årsskiftet, berättade vd Agnes Almquist.

Det andra företaget var Hemmabaren UF. Deras affärsidé var att producera en bok med recept på smothies, lemonader och andra hälsodrycker. Boken heter Släcka Törsten och på 60 sidor samlas ett stort antal hälsosamma, ekologiska drycker att blanda till i det egna köket. VD Melker Steen berättade att 200 böcker trycktes upp och i dag finns knappt 50 böcker kvar i lager. Några böcker köptes av Stockholm Citys medlemmar.

Jan Nilsson, Kamilla Ferry och Staffan Larsson engagerar sig i projekt UF-företagen.

Text och foto Margareta Redlund Laninge

Melker Steen, Morgan Waas och Jacob Arfalk, alla Hemmabaren. Heat Me Up representerades av Agnes Almquist och Elsa Berggren.