Regeringens agerande hjälper Erdogan vinna valet

torsdag 2 februari 2023

Margareta Redlund Laninge

Svensk säkerhetspolitiks största problem är att Turkiet inte vill godkänna Sverige som medlem i militäralliansen Nato. Sverige har redan gjort mycket för att tillmötesgå Turkiets krav och kan inte göra mer. Nu gäller det att sitta still i båten och låta andra krafter ta vid.

Det sa Michael Sahlin vid tisdagens möte. Rubriken var ”Ukraina, Nato och EU, aktuella utmaningar för svensk säkerhetspolitik”. Han har varit ambassadör i Turkiet och har följt Turkiets utveckling alltsedan 90-talet. På grund av kriget i Ukraina gjorde den socialdemokratiska regeringen en helomvändning från att vara emot Nato till fullständig enighet om att Sverige ska ansöka om Natomedlemskap. Michael Sahlin sa att Erdogan till varje pris vill vinna valet i maj och sitta kvar som president. Men hur ska han vinna valet på laglig väg, frågade sig Michael Sahlin.

Den svenska regeringens agerande hjälper tyvärr Erdogan i hans valkampanj. Det bästa vore om regeringen lugnar ner sig, sa han.

Michael Sahlin är medlem i Kungliga Krigsvetenskapsakademien och expert på Turkiet. Foto: Margareta Redlund Laninge